-> Se porneşte Paint
-> Se activează butonul A corespunzător sculei de generare text.
-> Se marchează cu mause-ul un dreptunghi.
-> Se tastează: a b c d cu spaţii între ele.
-> Se alege font TimesNewRoman de 18 puncte.
-> Se selectează cu mouse-ul culoarea roşie şi apoi se face un click în afara dreptunghiului activ pentru text.
-> Se activează dreptunghiul punctat corespunzător sculei de selecţie.
-> Se selectează textul şi se mută cât mai în colţul stânga sus al zonei de desenare.
-> Se face din nou click în afara dreptunghiului activ.
-> Se re dimensionează toată aria de desenare trăgând de colţul dreapta jos în sensul micşorării acesteia până se obţine următorul rezultat:
-> Se salvează fişierul astfel creat în C:\Studenti\Anul I\abcd.bmp
-> Se închide Paint-ul.
-> Se porneşte Delphi
-> Se aduce pe formular un buton de tip TBitBtn.
-> Se selectează proprietatea Glyph a butonului şi se face click pe pătrăţelul cu trei puncte, se cere Load, se selectează calea către fişierul abcd.bmp creat mai înainte şi se confirmă cu OK.
-> Se trece în dreptul proprietăţii NumGlyphs valoarea 4.
-> Se mai aduce pe formular un buton de tip TButton.
-> Se trece în dreptul proprietăţii Caption a butonului Button1 valoarea “Inactivează”.
-> Se asociază evenimentului OnClick, al acestuia, următoarele instrucţiuni:
Bitbtn1.Enabled:=not(Bitbtn1.Enabled);
if Bitbtn1.Enabled then Button1.Caption:='Inactiveaza'
else Button1.Caption:='Activeaza';
-> Se mai aduce pe formular un buton BitBtn şi i se setează proprietatea Kind pe Close.
-> Se lansează programul în execuţie şi se desprind concluziiţe.
-> Opţional se poate anula valoarea proprietăţii Caption a butonului BitBtn1.
-> Se reface valoarea proprietăţii Caption a butonului BitBtn1.
-> Se mai adaugă pe formular patru butoane, Button2, Button3, Button4, Button5 şi se modifică proprietăţile Caption ale acestora cu blGlyphBottom, blGlyphLeft, blGlyphRight şi respectiv blGlyphTop.
-> Se generează cele patru evenimente OnClick corespunzătoare butoanelor şi se completează cu:
BitBtn1.Layout:=blGlyphBottom ; pentru Button2,
BitBtn1.Layout:=blGlyphLeft ; pentru Button3,
BitBtn1.Layout:=blGlyphRight ; pentru Button4, respectiv
BitBtn1.Layout:=blGlyphTop ; pentru Button5.
{Vezi aranjarea pe formular a obiectelor în figura de la sfârşitul acestui laborator!}
-> Se testează funcţionarea programului.
-> Se aduce pe formular un ScrollBar, se setează Min la –1 şi Max la 10 (urmate de Enter).
-> Se generează evenimentul OnChange al acestuia şi se completează cu instrucţiunea:
BitBtn1.Margin:=ScrollBar1.Position;
-> Se aduc pe formular trei etichete (Label) şi se modifică proprietăţile Caption ale acestora după cum urmează:
Label1 Margin
Label2 -1
Label3 10
-> Se poziţionează în jurul lui ScrollBar1 ca în figura de la sfârşitul acestei lucrări.
-> Se testează funcţionarea programului.
-> Se mai aduce pe formular un ScrollBar, se setează Min la –1 şi Max la 10 (urmate de Enter).
-> Se generează evenimentul OnChange al acestuia şi se completează cu instrucţiunea:
BitBtn1.Spacing:=ScrollBar1.Position;
-> Se mai aduc pe formular trei etichete (Label) şi se modifică proprietăţile Caption ale acestora după cum urmează:
Label4 Spacing
Label5 -1
Label6 10
-> Se poziţionează în jurul lui ScrollBar2 ca în figura de la sfârşitul acestei lucrări.
-> Se testează funcţionarea programului.
-> Se pot testa pentru butonul BitBtn2 valorile din următorul tabel:
Kind |
Simbol |
Default |
Cancel |
ModalResult |
bkAbort |
|
False |
True |
mrAbort |
bkAll |
|
False |
False |
mrAll |
bkCancel |
|
False |
True |
mrCancel |
bkClose |
|
False |
False |
mrNone |
bkHelp |
|
False |
False |
mrNone |
bkIgnore |
|
False |
False |
mrIgnore |
bkNo |
|
False |
True |
mrNo |
bkOK |
|
True |
False |
mrOk |
bkRetry |
|
False |
False |
mrRetry |
bkYes |
|
True |
False |
mrYes |
bkCustom |
|
False |
False |
mrNone |
{Formularul aplicaţiei va avea următorul aspect:}
Se realizează următorul formular:
Formularul de mai sus are în componenţă o componentă de tip TLabel şi două componente de tip TButton.
Suport:
Evenimentul OnClick al butonului “Scrie” se completează cu instrucţiunea:
Label1.Caption:=InputBox('Introducerea etichetei', 'Eticheta este:',' ');
Butonul ”Citeşte” trebuie să afişeze un mesaj cu conţinutul etichetei lui Label1.