Lucrarea nr. 4

-> Se porneşte Paint

-> Se activează butonul A corespunzător sculei de generare text.

-> Se marchează cu mause-ul un dreptunghi.

-> Se tastează: a b c d    cu spaţii între ele.

-> Se alege font TimesNewRoman de 18 puncte.

-> Se selectează cu mouse-ul culoarea roşie şi apoi se face un click în afara dreptunghiului activ pentru text.

-> Se activează dreptunghiul punctat corespunzător sculei de selecţie.

-> Se selectează textul şi se mută cât mai în colţul stânga sus al zonei de desenare.

-> Se face din nou click în afara dreptunghiului activ.

-> Se re dimensionează toată aria de desenare trăgând de colţul dreapta jos în sensul micşorării acesteia până se obţine următorul rezultat:

-> Se salvează fişierul astfel creat în C:\Studenti\Anul I\abcd.bmp

-> Se închide Paint-ul.

Proprietăţile componentei BitBtn

-> Se porneşte Delphi

-> Se aduce pe formular un buton de tip TBitBtn.

Prprietăţile Glyph şi NumGlyphs

-> Se selectează proprietatea Glyph a butonului şi se face click pe pătrăţelul cu trei puncte, se cere Load, se selectează calea către fişierul   abcd.bmp   creat mai înainte şi se confirmă cu OK.

-> Se trece în dreptul proprietăţii NumGlyphs valoarea 4.

-> Se mai aduce pe formular un buton de tip TButton.

-> Se trece în dreptul proprietăţii Caption a butonului Button1 valoarea “Inactivea”.

-> Se asociază evenimentului OnClick, al acestuia, următoarele instrucţiuni:

Bitbtn1.Enabled:=not(Bitbtn1.Enabled);

if Bitbtn1.Enabled then Button1.Caption:='Inactiveaza'

else Button1.Caption:='Activeaza';

 

 

-> Se mai aduce pe formular un buton BitBtn şi i se setează proprietatea Kind pe Close.

-> Se lansează programul în execuţie şi se desprind concluziiţe.

-> Opţional se poate anula valoarea proprietăţii Caption a butonului BitBtn1.

Proprietatea Layout

-> Se reface valoarea proprietăţii Caption a butonului BitBtn1.

-> Se mai adaugă pe formular patru butoane, Button2, Button3, Button4, Button5 şi se modifică proprietăţile Caption ale acestora cu blGlyphBottom, blGlyphLeft, blGlyphRight şi respectiv blGlyphTop.

-> Se generează cele patru evenimente OnClick corespunzătoare butoanelor şi se completează cu:

BitBtn1.Layout:=blGlyphBottom ;                     pentru Button2,

BitBtn1.Layout:=blGlyphLeft ;              pentru Button3,

BitBtn1.Layout:=blGlyphRight ;             pentru Button4, respectiv

BitBtn1.Layout:=blGlyphTop ;              pentru Button5.

 

{Vezi aranjarea pe formular a obiectelor în figura de la sfârşitul acestui laborator!}

 

-> Se testează funcţionarea programului.

Proprietatea Margin

-> Se aduce pe formular un ScrollBar, se setează Min la –1 şi Max la 10 (urmate de Enter).

-> Se generează evenimentul OnChange al acestuia şi se completează cu instrucţiunea:

BitBtn1.Margin:=ScrollBar1.Position;

-> Se aduc pe formular trei etichete (Label) şi se modifică proprietăţile Caption ale acestora după cum urmează:

            Label1              Margin

            Label2              -1

            Label3              10

-> Se poziţionează în jurul lui ScrollBar1 ca în figura de la sfârşitul acestei lucrări.

-> Se testează funcţionarea programului.

Proprietatea Spacing

-> Se mai aduce pe formular un ScrollBar, se setează Min la –1 şi Max la 10 (urmate de Enter).

-> Se generează evenimentul OnChange al acestuia şi se completează cu instrucţiunea:

BitBtn1.Spacing:=ScrollBar1.Position;

-> Se mai aduc pe formular trei etichete (Label) şi se modifică proprietăţile Caption ale acestora după cum urmează:

            Label4              Spacing

            Label5              -1

            Label6              10

-> Se poziţionează în jurul lui ScrollBar2 ca în figura de la sfârşitul acestei lucrări.

-> Se testează funcţionarea programului.

Proprietatea Kind

-> Se pot testa pentru butonul BitBtn2 valorile din următorul tabel:

 

Kind

Simbol

Default

Cancel

ModalResult

bkAbort

False

True

mrAbort

bkAll

False

False

mrAll

bkCancel

False

True

mrCancel

bkClose

False

False

mrNone

bkHelp

False

False

mrNone

bkIgnore

False

False

mrIgnore

bkNo

False

True

mrNo

bkOK

True

False

mrOk

bkRetry

False

False

mrRetry

bkYes

True

False

mrYes

bkCustom

False

False

mrNone

 

{Formularul aplicaţiei va avea următorul aspect:}

 

 

Exerciţiu:

Se realizează următorul formular:

 

Formularul de mai sus are în componenţă o componentă de tip TLabel şi două componente de tip TButton.

 

Suport:

                        Evenimentul OnClick al butonului “Scrie” se completează cu instrucţiunea:

            Label1.Caption:=InputBox('Introducerea etichetei', 'Eticheta este:',' ');

 

Butonul ”Citeşte” trebuie să afişeze un mesaj cu conţinutul etichetei lui Label1.