Lucrarea nr. 1

 

 

            Lucrarea are ca scop familiarizarea studentului cu mediul de lucru Delphi 3.

 

Pornirea mediului de programare Delphi 3

 

 

 

 

 


                        se face prin dublu click direct pe iconiţa Delphi 3 de pe fundal sau mergānd la butonul “Start”->>Programs->>Borland Delphi 3->>Delpdi 3.

->Porniţi mediul Delphi!

Observarea elementelor de lucru şi īnţelegerea utilităţii lor:

Prima linie a ecranului

Bara de titlu. Ea conţine numele programului (Delphi 3) şi numele proiectului curent (Project1).

 

Linia a doua a ecranului

conţine bara meniului principal, cu următoarele elemente:

 

- File

Conţine comenzi pentru gestiunea fişierelor care compun proiectul, precum şi comanda Exit, prin care se poate părăsi sistemul Delphi.

- Edit

Conţine comenzi utilizate la editarea textelor şi a componentelor.

- Search

Conţine comenzi pentru căutarea şi īnlocuirea diferitelor elemente īn fereastra de editare de cod.

- View

Conţine comenzi pentru accesarea diferitelor părţi ale proiectului, afişarea codului sursă al programului principal, afişarea şi ascunderea diferitelor părţi ale mediului.

- Project

Conţine comenzi pentru compilarea şi verificarea sintactică a proiectului.

- Run

Conţine comenzi pentru lansarea īn execuţie şi depanarea proiectului.

- Component

Conţine comenzi pentru accesarea bibliotecii de componente a sistemului, precum şi comenzi pentru instalarea unei componente noi, cumpărată sau elaborată de utilizator.

- DataBase

Conţine comenzi pentru gestiunea bazelor de date.

- Tools

Conţine comenzi pentru lansarea īn execuţie a diferitelor programe auxiliare, cum este Database Desktop specializat īn crearea bazelor de date; tot īn acest meniu se găseşte şi comanda Options prin care se poate configura mediul de programare Delphi.

- Workgroups

Conţine comenzi pentru manipularea proiectelor mari, elaborate de un grup de programatori.

- Help

Conţine comenzi prin care se poate obţine asistenţć soft.

Bara de unelte

Aceasta este afişată īn colţul stānga sus al ecranului şi uşurează accesul la cele 14 comenzi mai des utilizate.

Bara poate fi ascunsă şi reafişată prin apelarea comenzii View/Speedbar.

            Semnificaţia butoanelor este următoarea:

Simbol grafic

Nume

Descriere

Open Project

Deschide un proiect existent

Echivalentă cu comanda File/Open

Save all

Salvează proiectul actual.

Echivalentă cu comanda File/Save all

Add file to project

Adăugarea unui fişier la proiect.

Echivalentă cu comanda File/Add to project

Select unit from list

Selectarea unei unităţi din listă.

Echivalentă cu comanda View/Units (Ctrl+F12)

Select form from list

Selectarea unei forme din listă.

Echivalentă cu comanda View/Forms (Shift+F12)

Run

Compilarea şi lansarea īn execuţie a aplicaţiei.

Echivalentă cu comanda Run/Run (F9)

Pause

Pauză temporară īn execuţia programului.

Echivalentă cu comanda Run/Program Pause

Open file

Īncărcarea unui proiect, formă, unitate sau fişier text īn editorul de coduri.

Echivalentă cu comanda File/Open

Save file

Salvarea modificărilor efectuate īn fişierele incluse īn proiect.

Echivalentă cu comanda File/Save (Ctrl+S)

Remove file from

project

Īndepărtarea unui unit din proiectul curent.

Echivalentă cu comanda File/Remove From/Unit

Toggle Form/Unit

Cuplare īntre forma curentă şi fişierul unitate corespunzător formei. Echivalentă cu comanda View/Toggle Form/Unit (F12)

New form

Crearea unei forme vide şi a unei noi unităţi, şi adăugarea lor la proiect.

Echivalentă cu comanda File/New Form

Trace into

Execuţia īn regimul pas cu pas al programului (inclusiv instrucţiunile cuprinse īn subprograme)

Echivalentă cu comanda Run/Trace into (F7)

Step over

Execuţia īn regimul pas cu pas al programului.

Subprogramele apelate sun executate īntr-un singur pas.

Echivalentă cu comanda Run/Step over (F8)

Paleta de componente

            Īn cadrul acesteia componentele sunt organizate pe pagini după utilitatea lor. Bara poate fi ascunsă şi reafişată prin apelarea comenzii View/ComponentPalette.

            Studiul rolului şi parametrilor componentelor constituie subiectul lucrărilor următoare de laborator.

 

Inspectorul de obiecte

            Se găseşte plasat īn partea stāngă a ecranului sub bara de unelte.

Este o fereastră formată din două pagini:

- Pagina de proprietăţi

- Pagina de evenimente

şi un derulator (ComboBox) care conţine o listă cu toate componentele aduse īn proiectul curent. Acest ComboBox conţine īntotdeauna pe prima poziţie obiectul la care se referă lista de proprietăţi şi lista de evenimente.

 

Observaţie:

La pornirea mediului Delphi sau la crearea unui nou proiect, singura componentă adusă īn proiect este formularul.

 

Formularul

            Plasat īn mijlocul ecranului, sub forma unei ferestre a cărei arie este acoperită de un caroiaj de puncte. Īn această zona se aduc, cu ajutorul mouse-ului, componentele de care este nevoie īn proiect:

            - se face click pe pagina de componente dorită,

            - se face click pe componenta dorită,

            - se face click pe formular īn zona īn care dorim să plasăm componenta respectivă.

 

            Eliminarea unei componente nedorite de pe formular se face prin activarea acesteia şi apăsarea tastei Delete.

 

Observaţie:

            O componentă este activă atunci cānd conţinutul inspectorului de obiecte se referă la ea. Activarea unei componente se face prin efectuarea unui click pe componenta dorită (de pe formular) sau prin selectarea ei folosind ComboBox-ul principal din inspectorul de obiecte.

 

Fereastra de editare de cod

Aceasta, īn momentul iniţial, se găseşte īn spatele ferestrei formei şi īn ea se ataşează codul corespunzător tratării diferitelor evenimente.

Aducerea ferestrei de editare īn faţă sau readucerea formei principale īn faţă se realizează prin apăsarea tastei F12.

            La intrare īn Delphi sau la crearea unui nou proiect editorul de cod conţine textul sursă aferent unităţii principale. Numele fişierului unităţii principale este Unit1.PAS.

 

Lansarea īn execuţie a unui proiect

            Se face prin apăsarea butonului Run din bara de unelte. Execuţia are loc īn urma procesului de linkeditare şi de compilare a proiectului, faze īn care sunt raportate eventualele erori. Dacă nu sunt erori se creează fereastra formei principale ca fereastră de execuţie şi apare o secţiune corespunzătoare īn bara de procese (TaskBar) a windows-ului.

            Oprirea execuţiei programului se realizează cu ajutorul comenzii Run/ProgramReset.

 

Atenţie! Este interzisă modificarea proiectului īn timp ce acesta rulează! Acest lucru duce la blocarea calculatorului şi implicit la pierderea ultimelor īmbunătăţiri aduse proiectului sau, dacă nu, la pierderea īntregului proiect.

 

-> Lansaţi īn execuţie proiectul nou pe care Delphi īl are activ implicit la deschidere!

-> Opriţi īn mod corect execuţia proiectului!

-> Comutaţi īntre fereastra de editare de cod şi fereastra formei!

-> Se observă cu atenţie conţinutul ferestrei de editare.

-> Aduceţi pe formular un buton!

 

            Componentele se recunosc după iconiţele lor specifice dar mai ales după etichetele (hint-urile) lor galbene care apar la poziţionarea săgeţii de mouse deasupra iconiţelor acestora.

            Componenta Button se află īn pagina de componente Standard.

 

-> Se observă din nou fereastra de editare (a mai apărut ceva! Ce?).

-> Se execută din nou proiectul.

-> Se īncearcă ce se īntāmplă la apăsarea butonului.

-> Se opreşte execuţia programului.

-> Se activează pe rānd componentele din proiect şi se observă, pentru fiecare, pagina de proprietăţi şi cea de evenimente.

-> Se activează formularul (cu ajutorul inspectorului de obiecte sau fără) şi se modifică proprietatea Caption a acestuia. Ce se observă?

-> Se modifică proprietatea Caption a butonului. Ce se observă?

-> Se comută pe fereastra de editare īn timp ce īn inspectorul de obiecte este activ butonul şi apoi se modifică proprietatea Name a butonului (şi se execută Enter). Ce se observă īn cod?

 

Observaţie:

            Proprietatea Name a unei componente desemnează numele de cod al acesteia.

            Nu pot exista īn proiect două componente cu acelaşi nume indiferent de tipul acestora.

            Nu pot exista obiecte care nu au nume specificat (se blochează programul).

 

Atenţie:

            Faceţi distincţia clară īntre proprietatea Caption şi proprietatea Name!

 

-> Se modifică ceva īn fereastra de editare (se adaugă sau se şterg cuvinte de cod).

-> Se īncearcă ce se īntāmplă la rularea programului.

-> Lucrarea de laborator se īncheie cu īnchiderea mediului Delphi fără salvarea proiectului.